En höstig ganska kall måndag fick jag förmånen att träffa Måns Johnsson Partneransvarig Norra Europa på Salesforce på Stretch kontor i Stockholm.
Vi känner varandra sen några år tillbaka och jag såg fram emot vår lunch. Salesforce är ju den viktigaste partner för två av våra bolag i Stretchgruppen, Stretch Customer AB och Stretch Engage AS.
Såklart hade jag ett syfte med att vi skulle mötas, jag ville höra om vad han tror om marknaden för Salesforce framåt.
Men för er som inte känner Måns, fick han börja med att berätta sin egen resa med Saleforce.
Måns berättade att han arbetade på ett bolag, där han fick i uppdrag att implementera ett CRM system. Han visste då inte mycket om Salesforce, men kontakten han fick med Saleforce under projektets gång gav honom intrycket att systemet var ganska enkelt. Så en kort tid därefter var 190 personer up an running och Saleforce blev Måns viktigaste verktyg under många år.
Måns gillade systemet så mycket att han själv tog anställning på Saleforce.
Jag fick erbjudande om att bli partneransvarig, berättar Måns. Då fanns de inte så mycket alls i Sverige eller i Norden. Jag arbetade egentligen själv i 5 år innan det verkligen började att röra på sig. Men nu är vi 10 som arbetar med partnerna i Norra Europa.
Vilken resa, svarar jag . Men marknaden just nu och framåt? fortsätter jag.
Salesforce är ju mer och mer en plattform som kunderna väljer. Plattformen erbjuder verkligen allt.
Till exempel, för några veckor sedan stängde Salesforce sin största affär i Finland – där kunden i fråga tog in hela Salesforceplattformen – ett gammalt hederligt 5 års projekt med alla delar inkl. ERP. Det är stort för oss, berättar Måns.
Jag undrar då direkt om vi är på väg tillbaka till de stora långa totalprojekten? Men det tror inte Måns utan han tror att kunderna istället väljer och vrakar i den stora floran som finns i Saleforce. Kunden ska känna att de har valmöjligheten – man ska göra det som känns rätt – inte påtvingat från en partner.
Måns fortsätter att berätta att de får flera stora projekt på stora bolag men att små och medelstora bolag fortfarande är en mycket viktig marknad. Det är en viktig positionering för oss på marknaden.
Nästa spotify kan ju ligga där – det vill vi ju inte missa. Framtidens 50 största bolag kanske ser helt annorlunda ut än hur den ser ut idag, säger Måns
Du pratade om det utökade erbjudandet i Plattformen Salesforce, vad ställer det för krav på en partner som Stretch, blir min nästa fråga.
Självklart med vårt utökade erbjudande så kommer det ställa ytterligare krav på våra partners också. Vi har idagsläget många partners men alltid för lite partners, säger Måns
Men om vi ska prata om en utmaning som alla som håller på med Saleforce har, så handlar det om kompetensen. Vi behöver verkligen fler personer som vill jobba med Salesforce just nu.
Plattformen finns, men talangerna behöver bli fler, fler behöver veta vad Saleforce är för att fler ska vilja arbeta med systemet. Det här ställer krav på partner att utbilda och skapa dessa talanger. Men här kommer Salesforce såklart att stötta.
Vi måste hjälpas åt att öka kunskapen kring vad Salesforce är, då tror jag att vi kan lyckas. Här har såklart partnerna en viktig roll, säger Måns.
Salesforce visar ändå tydligt att de är en viktig spelare för framtiden, både inom utveckling, hållbarhet men även det community som finns runt Salesforce.
Till sist frågar jag, det är alltså talanger talanger talanger som är första prio just nu tycker du?
Absolut, säger Måns, och fortsätter, men vi får heller inte glömma att när vi får ett större erbjudande i Saleforce behöver partnerna bli mer specialiserade. Allt för att kunderna lätt ska veta vilken partner man vänder sig till.
Så sammanfattningsvis är det stora projekt, men medelsstora och små är lika viktiga, Talanger talanger talanger och specialiserade partners, sammanfattar jag.
Helt rätt skrattar Måns och det får också avsluta vår lunch.
Sanna Andersson, VD Stretch AB
Stretch har idag ca 45 medarbetare som idag arbetar med Salesforce. Totalt har vi mer än 150 certifieringar. Sitter i Stockholm och i Oslo
Våra specialistområden är i Salesforce: Sales Cloud | Service Cloud | Community Cloud | Marketing Cloud , Pardot | Strategic ISV Partner | CPQ och integration och utveckling, Användbarhet